08 Ağustos 2021

Genç Yönetmen Adayları İçin Ders Niteliğinde Sözler



Eğer Leonardo, Mona Lisa tablosunun altına şöyle yazsaydı ona nasıl değer verebilirdik: “Hanımefendi gülümsüyor çünkü sevgilisinden sakladığı bir sır var” Bu izleyiciyi gerçeğe zincirlerdi ve ben bunun 2001’e (2001: Bir Uzay Hikayesi) olmasını istemiyorum.

Stanley Kubrick

Koca bir evreni içinde taşıyan insan, işte benim tek ilgi odağım.

Andrey Tarkovski

 

Hayatta kalmak için sürekli aşağılanmak eğer sizde öfke uyandırmıyorsa, ne biçim bir insansınız siz?

Ken Loach

 

Kötü adam ne kadar başarılıysa film de o kadar başarılıdır. Bu en önemli kuraldır.

Alfred Hitchcock



İyi bir filmin kusurları olması gerekir. Hayat gibi, insanlar gibi.

Federico Fellini


Modern hayatın çökmesini ve her yeri yabani otların kaplamasını sabırsızlıkla bekliyorum.

Hayao Miyazaki


İyi bir yönetmen, iyi bir senaryo ile bir başyapıt üretebilir; aynı senaryo ile vasat bir yönetmen, ancak sıradan bir film yapabilir. fakat kötü bir senaryo ile çok iyi bir yönetmen bile iyi bir film yapamaz.

Akira Kurosawa


Asıl hapishane insanın kafasında yarattığı hapishanedir. Hayatı sınırlayan hapishane odur ki, ilk fırsatta yıkılmalıdır. Dünyayı daha iyi kavrayabilmek için.

Yılmaz Güney


Sinema hiçbir şeyi değiştiremez; ama insanların birçok şeyi anlamalarını sağlar. Dünyayı değiştirecek olan şey filmler değil, o filmleri izleyen insanlardır.

Krzysztof Kieslowski

 

Politik açıdan, ben bir anarşistim. Devletlerden, kurallardan ve esaretten nefret ediyorum. Hayvanları kafeste görmeye tahammülüm yok. İnsanlar özgür olmalılardır.  

                                                                                                                                    Charlie Chaplin


Hayat cinsellikle bulaşan, başbelası, ölümcül bir hastalıktır.

Woody Allen


Kitaplar her zaman sinemadan daha etkilidir; çünkü okuyucuya bir şey göstermez, hikayeyi kendi hayal gücüyle şekillendirmesine izin verir.  Sinemada da bunu yapmak mümkün aslında. Sinema da, o anki kare ille de gösterdiği şeyi anlatmak zorunda değildir. bazı yönetmenler bundan bihaber.  Ne anlatıyorlarsa onu gösteriyorlar, ne gösteriyorlarsa onu demek istiyorlar. Sanat bu değil!

Michael Haneke


Fotoğraf gerçektir, sinema ise saniyede yirmi dört kere gerçektir.

Jean Luc Godard


Tarkovski neden muhteşemdir, açıklamak çok zor; ama benim için filmlerini izlemek vahiy gelmesi gibi bir şeydir.

Lars Von Trier


Beni tanımayan ve hayatında hiç film izlememiş birine de izletseniz filmlerimden zevk alacağını düşünüyorum. Çünkü arada kodlar, şifreler olmaksızın, pür insan hallerini anlatıyorum. Bir de bir filmi anlamak için entelektüel birikim gerekiyormuş gibi bir algı var. Bence buna gerek yok. Bir filmi herkes anlayabilir, sinema herkes içindir.

Bela Tarr

 

Karanlıkta kaldığınızda, düşüncelerinizi bulup çıkarmaya başlıyorsunuz. Eğer korkularınız harekete geçerse, bir bilim adamı bile olabilirsiniz.

David Lynch


Yönetmen, sette fikrinin sürekli doğru olduğunu oyuncuya ikna etmesi gerekir. Sonuç olarak, bir yönetmenin rolü bazen sanatsaldan daha politiktir.

Tim Burton


Ben istiyorum ki; film, siz sinema salonunu terk ettikten sonra başlasın.

Jacques Tati


İnsanlar bana film okuluna gidip gitmediğimi sorduklarında onlara: “Hayır, filmlere gittim” diyorum.

Quentin Tarantino


Hayat siyah ya da beyaz değildir. Milyonlarca gri alan var, siz bulmadınız mı onları?

Ridley Scott


Hayal etmediğin birşeyi yapamazsın.

George Lukas


Eserimin ana teması, bireyin koşullara, tanrılara karşı savaşıdır, Prometheus’un direnişidir. Bugün, bize zamanımız için ne iyi ne de doğru gözüken emirlere, yasalara karşı savaşıyoruz. Her zaman savaşıyoruz.

Fritz Lang


Belgesel filmlerimle konulu filmlerim arasında ayrım yapmıyorum. Perdede beni büyüleyen kişilikler, gerçek hayatta büyüleyenlerle aynı. Hepsi aynı soruya yanıt arıyorlar: Nasıl hayatta kalmalı? Doğrudur, nevrozla ve nevrotik kişilerle ilgileniyorum. ‘Dengeli’ denen kişiliklerden çok daha ilginçtir onlar. Kişilerim kadar, onları canlandıran aktörlerin de nevrotik olmasını istiyorum. Böylece perdede bambaşka bir boyut yakalanabilir.

Martin Scorsese


Ben kesinlikle psikoanalize başvurmam. Sorunlarımı yaptığım filmlerle çözerim.

Steven Spielberg


Sinemanın sınırları yoktur. O bir düşler karmaşasıdır.

Orson Welles


Gençken görmek istediğim filmleri yapıyorum.

François Truffaut


Aktörleri sevmem, filmlerimi halkın içinde, halk ile, epik olarak çekmek isterim. Ama sevdiğim oyuncular da vardır: Toto, Silvana Mangano ve bir aktör olmayan, kendini canlandıran Franco Citti gibi… Tarihsel filmlerde, Hollywood veya Cinecitta’daki gibi ‘tekrar canlandırma’ya inanmam. Yapay dekorlardan çok, gerçek bir çerçeve yerleştirmeyi tercih ederim olayları.

Pier Paolo Pasolini



Ben aslında hiçbir şeye, hiçbir kurum ve kavrama karşı film yapmıyorum. Ben insandan gelen ve insana dönük bir sinema yapmak istiyorum yalnızca. Kişiliklerin, durumların yargıcı olmak istemiyorum. Bahçemdeki, sokağımdaki insanları anlatmaya, belli duyguları, heyecanları nakletmeye çalışıyorum. Bunun için gerekli sinemasal biçimleri arıyorum, aynı zamanda… Ama sinemaya bir estet gibi, örneğin bir Visconti gibi yaklaşmıyorum.

Emir Kusturica


Sinema ve yazı, iki değişik anlatım yoludur. Benim özelliğim, uzun yıllar tiyatro ve sinema yapmış biri olarak yazmam… Sinema, tatil gibi birşeydir: Büyük bir kalabalığın ortasında, işi, sorumluluğu paylaşan, size yardım etmek isteyen bir alay insanla birliktesinizdir. Oysa yazmak, herşeyin sorumluluğunu tek başına sırtlanmak demektir. Yazmak, belki sinemadan da daha keyif verici, ama daha zor bir iş.

Elia Kazan

  luwifilm.com