30 Ocak 2020

Mahatma Gandi " Hayat Prensipleri /Yedi Günah "


Mahatma Gandi, çalışma olmadan servet; vicdan / bilinç olmadan haz; karakter  olmadan  bilgi;  ahlak  olmadan  ticaret;  insanlık  olmadan  bilim; özveri olmadan din; ilke olmadan siyasetin insanı günaha götüren unsurlar olduğuna inanmış ve bunlardan uzak durulması gerektiğini savunmuştur.

Emeksiz Kazanç
Mahatma Gandi’nin babası Kaba Gandi, devlete bağımlılığıyla bilinen, rüşvet kabul etmeyen ve servet sahibi olmak gibi bir tutkuya sahip olmayan bir kişiydi. Aynı bilinçte yetişen Mahatma Gandi, geçim parasının alın teriyle kazanılmış olmasına dikkat etmiş ve avukatlık mesleğinin daha ilk yıllarında devlet dairelerinde dönen rüşvet olaylarını görerek zahmetsiz kazancın doğru olmadığını düşünmüştür.

Bilinçsiz  Haz
İngiltere’de olduğu dönemde yaşadığı acı bir tecrübe onu kendi mesleğini icra etmesinde önemli bir etken olmuştur. Mahatma Gandhi’nin ten renginden dolayı saçını kesmemesi, ona kendi işini yaparak özgüven  kazanma  yolunu  açmıştı. Mahatma Gandhi  böylelikle  sade  bir yaşam  şekli  benimsemiş  ve  çocuklarını  da  bu  şekilde  yetiştirmişti. Tümbenliğini sarankast duygularının yok edilmesi için yıllar geçecek olsa da O, birçok   yöndenkendini  topluma  adamanın  öncelikle  kendi  yaşamını düzenlemekten geçtiğine inanmıştır.

İlkesiz Siyaset
Mahatma Gandhi, dürüst idarecilerin ilkelerinin halka, vatana, dünyaya hayırlı olmak çevresinde şekillendiği görüşünde olmuştur. Bu siyasete göre vatanını ve halkını iyi tanıyan bir siyasetçi en iyi siyasetçi sayılabilir.

Özverisiz İnanç
Gandhi  bir  inanca sahip olmakla o inancı yaşamak arasında ki farkı görmüş ve İngiltere'de kaldığı dönemde Kitab-ı Mukaddes, Tevrat, Bhagavat Gita’yı okumuş Hinduizm’i yeniden anlamaya çalışmıştır. Bu  bağlamda Mahatma Gandhi’nin  ahimsasını kendini  yeniden  tanıma temeline  oturtmak yanlış  olmayacaktır. Gita’yı okumayı benimsedikten sonra   dertlerine   çözüm  bulmak  için  ona  başvurmuştur.  İnsanın  ruhen terbiyesinin  ancak  ahimsa ile başarabileceği vurgulayan Mahatma Gandhi için   ahimsa, Sessiz  Direnişinin  kapısını  açan  bir  anahtar  olmuştur. Dolayısıyla özveri göstermeden yapılan ibadet eksik inancın ürünü olarak addedilmiştir.

Niteliksiz Bilgi
Mahatma  Gandhi, bilim  ve  terbiye ile eğitim  ve öğretimin birbirinden ayrılmaması gerektiği kanısındadır. Ona  göre  birey, bilgisini ahlak ve edep anlayışının verildiği bir sistem dâhilinde geliştirirse insanlara faydalı olabilir.

Ahlaksız Ticaret
Mahatma Gandhi ticaret, tıpkı arkadaşlık gibi saygı, dürüstlük ve güven temelinde oluşması gerektiği düşüncesinden hareketle ticaretin de ahlaklı olanının insanı huzura erdireceğini öngörmektedir.

İnsaniyetsiz  Bilim
Mahatma   Gandhi,   bilimin  varlık  sebebinininsanların  huzuru  ve  refahıolduğu  savını  benimsemektedir.  O,  bilim insanlarının insanlık  ve  vicdan  anlayışından  yoksun  oldukları  sürece, hüsrana uğrayacaklarını düşünmektedir.


Mahatma Gandhi’nin İlkeleri

Mahatma Gandhi,  ülke  refahını  sağlamak  ve  halkı  huzura kavuşturmak  için  çıktığı  yolda  benimsediği  belli  başlı  ilkelere  sahip  bir liderdi. Bunları başlıklar halinde sıralamak gerekirse,

Doğruluk
Mahatma Gandhi’nin ilkelerinde ilk sırayı her şeyin başı sayılacak doğruluk almaktadır. ÖmrünüSatya’yı (hakikat-doğru)  bulmaya adayan   Mahatma   Gandhi,  kendi  hatalarından  yola  çıkarak deneyimler kazandığını  düşünmüş  ve inançlarını“Doğruluk  Tanrı’dır” ifadesiyle özetlemiştir.

Pasif  Direniş
Mahatma Gandhi  için  mücadele  pasif  direnişle  aynı doğrultudadır. Hayatta kalmak ve insanca yaşamak için mücadele yolunda tercihini pasif direnişten yana yapan Mahatma Gandhi, bu düşünceyi ciddi anlamda siyaset boyutunda ilk uygulayan lider konumundadır.

Et   Yemezlik
Hinduizm’in  en  göze  çarpan  prensiplerinden  biri kuşkusuz et  yememektir. Mahatma  Gandhi de  annesinin  koyu bir Hindu olması  hasebiyle  bu  prensipten  oldukça  etkilemiş  ve  Hindistan  dışında bulunduğu  dönemlerde  dahi  et yememiştir. Ona  göre  et  yemeden  yani vejetaryen bir beslenme, hem insan vücuduna faydalı hem de çok düşük gelir  seviyesine  sahip  olan  Hindistan’da,  ekonomik   bir   amaca   hizmet etmişti.

Brahmaçarya
Brahmaçarya, Mahatma Gandhi     için     dünyevi zevklerden uzak kalmakla aynı anlama gelmektedir. Kaynaklarda Mahatma Gandhi’nin, ihtiras içeren duyguların kendisine büyük bir suçluluk ve utanç duygusu  verdiği  düşüncesiyle  36  yaşında  cinsellikten  uzak  durma konusunda kendisine söz verdiği bilgisi mevcuttur. Ona  göre  Brahmaçarya, “duyguların düşünce, söz ve eylemde kontrolü” anlamını taşımaktadır.

Sadelik

Her zaman sade bir yaşam tarzı benimsediği bilinen Mahatma Gandhi’nin Batı tarzı yaşamın çok masraflı olduğunu düşündüğü; ailesi ve çevresine sade  yaşam için teşvikler yaptığı  görülmüştür. Hatta başkasına çamaşır yıkatmanın ne kadar masraflı olduğunun farkına vardığında kendi gömleklerini  yıkayıp  ütülemeye  başladığı  söylenmektedir.  Öte  yandan halkın  kendi  kıyafetlerini  kendilerinin  dikmesini  tavsiye  ederek  İngiliz mallarını boykot etmiştir.

İnanç

Hinduizm’e  mensup  olan Mahatma Gandhi, Budizm’i, Hristiyanlığı  ve  İslamiyet’i  kutsal  kitaplarından  öğrenmiş;  bütün  dinlerin eşit olduğuna inanarak hepsine saygı duymuştur.