16 Mayıs 2021

Atatürk’ün Su ve Deniz Sevgisi

 Su ve Temizlik
  Dünyanın    en    büyük    medeniyeti    temizlik    medeniyetidir.    Onun’da  göstergesi  su  ve  sabundur.  Atatürk  çocukluğundan beri temizliğe ve iyi giyinmeye meraklı idi. Bazı sıcak günlerde iki  üç  defa  yıkandığı  olurdu.  Harp  esnasında  en  sıkışık cephelerde  bile  ne  yapıp  etmiş  her  gün  yıkanabilecek  bir  yer  sağlamıştır.   Derne’de,   bir   vahadan   çamur   gibi   toplayıp, süzerek    ve    güneşten    uçmasın    diye    başlarının    altına sakladıkları içme suyuyla susuz kalmak tehlikesini göze alarak her  sabah  yüzünü  yıkadığı  anlatılmaktadır.  Aralıksız, İngiliz bombardımanının   altında   kaldığı   Anafartalar’daki   küçücük   kulübesinde  bir  banyo  koydurtmuştu.  Ruşen  Eşref  Ünaydın, yatak    ve    su    için    Atatürk’ün    hiçbir    zorluk    önünde    vazgeçemeyeceği   bir   konfor   geleneği   olduğunu   bildirir. “Savaş  meydanında  top  ateşleri  altında  bile,  dinlenmek  için  çadırına çekildiği zaman dahi soyunup dökünmeden yatmazdı ve    yıkanıp,    giyinip    kuşanmadan    çadırından    çıkmazdı. Muharebelerin  en  kızgın  günlerinde  bile  tıraşlı,  itinalı  giyinmişbir  centilmen  idi.”Ankara’ya  geldikten  sonra  önce  Ziraat  Mektebi’ne,  sonra  daha  emniyetli  görülen  istasyon  binasına taşınır. Binaya taşındığının ertesi günü emir çavuşuna:  

“Çocuk  banyo  işini  ne  yapacağız,  bir  çare  bul”  der.  O  zamanlar  Ankara’da  bir  banyo  tertibatına  yetecek  malzeme  bulunması    imkânsızdı.    Ankara’da    bulunan    bir    Alman    mühendisin  fikri  alınır  ve  bizzat  Atatürk’ün  çizdiği  krokiye  uygun  Demir  Yolları  ustalarının  yardımıyla  bir  banyo  yapılır. Banyo adî bir ocağın üzerine konan, bindola saçdan yapılmışbir  küvetten  ibarettir.  31  Ağustos  1925  günü  Kastamonu  dönüşü  Çankırı’ya  uğrar.  Bir  gece  kalacağı  anlaşılınca  bir  tenekeci  ustasına  bir  banyo  tenekesi  yaptırılır.  Hastanenin  büyük  semaveri  getirilir,  yanına  da  bir  kazan  su  koyulur.  Vali  tenekeyi   boyatır,   fakat   kurumadığı   içinde   sildirir.   Kokusu   giderilmemiştir.    Atatürk’e    derme    çatma    banyo    olduğu söylenince  çok  sevinir.  Banyo  hazırlığında  semavere,  kazana  bakıp gülüyordu. 

Arkadaşı Nuri Conker’e: “Nuri,   banyo   var,   ben   gireceğim”   diyerek   girer.   Son   hastalığında  karın  ponksiyonu  yapıldıktan  sonra  doktorlara  “banyoya  girebilir  miyim?”  diye  sorar,  doktorlar  aralarında görüştükten    sonra    “zararı    yok”    derler.    Banyoyu    çok    sevdiğinden,     öyle     sevinir     ve     canlanır     ki,     doktorlar     hastalığından şüphe ederler.  

Sabah  yataktan  kalktıktan  sonra  sabah  kahvesini  ve  sigarasını   içer,   sonra   da   tıraşını   olurdu.   Berberi   itina   ile   Atatürk’ü    tıraş    eder,    bundan    sonra    masajını    yaptırır, banyosunu   alır,   giyinir,   çalışma   odasına   geçerdi.   Bazıgeceler baloya gitmesi gerektiği zaman akşamları da ikinci kez tıraş  olurdu.  Hizmetindekileri  sakallı  görünce  çok  kızardı. Atatürk: “Giyimine dikkat etmeyen insanın ne kendisine ne de topluma saygısı yoktur” derdi.

 
  Deniz Sporları

 
 Atatürk   sporu   sever,   ekseriye   hafif   jimnastik   eksersizleri   yapardı.  

Atatürk, İstanbul  Florya’da  bulunduğu  zamanlarda  her  gün   denize   girmekte,   kürek   çekmekte,   halkla   haşır   neşir olmaktadır.  

İsmet İnönü’nün   yüzmeyi   öğrenmesi   Atatürk’ün   direktifiyle   olmuştur.  

Atatürk Florya’da yüzerken Başbakan İsmet İnönü gelir.  Atatürk Seslenir:  “İsmet gel! Gelde yarışalım” der  İsmet İnönü kollarını açarak  “Paşam, ben yüzme bilmem ki “  Bunu duyan Atatürk  “Sana bir hafta süre. Bir hafta sonra birlikte yarışacağız” der  İsmet İnönü  Heybeliada’daki  Deniz  Askeri  Lisesi  SınıSubayı  Ulvi  Tekeş’le  tanışır.  Kısa  bir  süre  içinde  yüzme  öğrenmek istediğini bildirir.  Heybeliada ile Kaşıkadası arasındaki derin bir yere deniz motoru ile gidilir. Ulvi Tekeş dalar İsmet İnönü’ye  “Sayın Paşam atlayın” der “Nasıl atlayacağım”  “Çivileme atlayacaksınız”  

İsmet İnönü  anlatıldığı şekilde  çivileme  atlar.  Bu  İsmet İnönü’nün  meşhur  çivilemesidir.  İlk  atlayışıdır.  Suyun  yüzüne  çıkınca  kendini  subayın  kollarında  bulur.  Çırpınmaya  başlar. Sonrada  yüzme  kurallarına  uyarak  birkaç  gün  içinde  yüzmeyi  öğrenir  ve  Florya’nın  yolunu  tutar.  6  Eylül  1936  Pazar  günü  Moda  koyunda  yapılan  yelken  ve  kürek  yarışlarını  Türkiye’de  bulunan İngiltere Kralı VIII Edward ile birlikte Ertuğrul yatından izlemiştir. Florya    plajında    denizde    mayo    ile    çekilmiş fotoğraflarını   gazetelerde   yayınlatarak   halkımızı   denizden   yararlanmaya  çağıran  ilk  insan  da  toplumumuzda  Atatürk  olmuştur.  Atatürk’ün  bütün  bu  hareketleri,  hep  hesaplı,  hepsi  bir    amaca    yöneliktir.    Türk    halkını    kendi    öz    benliğine kavuşturmak, küsmüş bulunduğu doğa ile barıştırmak, hayatın anlamını  daha  fazla  tanımasını  sağlamaktır.  Köşk’teki  kürek  çekme kondisyon aleti şimdi, Anıtkabir müzesindedir.


 Atatürk ün Su ve Deniz Sevgisi - PDF Ücretsiz indirinAtatürk ün Su ve Deniz Sevgisi - PDF Ücretsiz indirin


  Florya Deniz Köşkü 

 
  Florya Deniz Köşkü Atatürk için İstanbul Belediyesi tarafından yaptırılmıştır.   Projeler   Y.   Mimar   Seyfi   Arıkan   tarafından hazırlanmıştır.   Florya   Deniz   köşkü   sahilden   70m   ileride   kazıklar    üzerindedir.    Köşk    bir    iskele    yolu    ile    kıyıya bağlanmıştır. Atatürk 1936 yılı Haziran ve Temmuz aylarında burada   kalmış   birçok   siyasi   ve   ilmi   toplantılarını   burada   yapmış ve su sporlarıyla meşgul olmuştur.

  Ayrıca 15-16 Haziran 1937 günlerinde Atatürk 2 gün, 28 Haziran-  25  Temmuz  1937  tarihlerinde  25  gün  Florya  deniz  köşkünde istirahat etmiştir.  

En son Florya’yı ziyaret ettiği tarih 28 Mayıs 1938’dir.
 
  Atatürk’ün Deniz Yolu ile Yaptığı Seyahatler

 
  1905 Yılı

Şubat  1905  Atatürk  İstanbul  limanından  bir  Nemçe  vapuruyla  Beyrut’a   hareket   etmiş.   Ertesi   gün   öğlen   üzeri   İzmir’e gelmiştir.  

 

1919 Yılı

16 Mayıs 1919  Atatürk,  Galata  rıhtımından  bir  motorla  Kızkulesi  açığında demirli  bulunan  Bandırma  vapuruna  geçmiş  9.  Ordu  Kıtaatı Müfettişliği    karargâhı    mensuplarıyla    beraber    akşam üzeri Bandırma Vapuru ile İstanbul’dan ayrılmıştır.

  Atatürk’ün    Bandırma    vapurunun    Kızkulesi    açıklarından aranmasını   takiben   düşman   zırhlıları   arasından   geçerek   İstanbul’u  terk  ederken,  güvertede  beraberindekilere  şöyle söyler: 

“Bunlar  işte  böyle  yalnız  demire,  çeliğe,  silah  kuvvetine  dayanırlar. Bildikleri şey yalnız madde. Bunlar hürriyet uğruna ölmeye    karar    verenlerin    kuvvetini    anlayamazlar.    Biz,    Anadolu’ya  ne  silah,  ne  cephane  götürüyoruz;  biz  ideal  ve  iman götürüyoruz.” 17 Mayıs 1919’da Bandırma vapuru gece 23.00 de İnebolu’ya 18 Mayıs 1919 da saat 12.00 sıralarında Sinop  limanına  ve  19  Mayıs  saat  6.00  da  Samsun  limanına gelmiştir.


  1924 Yılı

12 Eylül 1924  Atatürk  eşi  Latife  Hanımla  beraber  Hamidiye  Kruvazörü  ile  Mudanya’dan   hareketle   İstanbul’dan   geçerek,   Trabzon’a   gitmek üzere Karadeniz’e çıkışı

13-14 Eylül 1924 Karadeniz’de seyahat  

15 Eylül 1924 saat 11.00’den Trabzon’a gelişi.  

17   Eylül   1924   öğleden   sonra   Trabzon’dan   ayrılış   saat   18.00’de Rize’ye gelişi  

19 Eylül 1924 Giresun’a gelişi 

20 Eylül 1924 Ordu’dan Samsun’a gelişi

1925 Yılı

21 Eylül 1925  Atatürk,  Ankara’dan  trenle  İzmit’e  gelmiş.  Söğütlü  Yatı  ile  Yavuz  zırhlısına  oradan  da  Raşit  Paşa  vapuruna  geçerek  geceyi limanda vapurda geçirmiştir.  

22 Eylül 1925  Raşit   Paşa   vapuru   ile   İzmit’ten   Mudanya’ya   gelmişlerdir. Mudanya’da Ertuğrul yatına geçerek sahile çıkmışlardır.  

1926 Yılı

13 Haziran 1926  Karadeniz  Vapurunda  açılan  Seyyar  Sergiyi  görmek  üzere  Mudanya’dan  Karadeniz  vapuruna  gelmişler  ve  Karadeniz’le  Bandırmaya gitmişlerdir.  

1927 Yılı

1 Temmuz 1927  Atatürk’ün  Ankara’dan  trenle  İzmit’e  geliş. İstanbul’a  gitmek  üzere   Ertuğrul   yatına   geçişi   ve   saat   12.50   hareketle   akşamüstü İstanbul’a  gelişi,  coşkun şekilde  karşılanışı  ve  Dolmabahçe  sarayına  geçişi.  Bu  Atatürk’ün  kurtuluştan  sonra  İstanbul’a ilk gelişidir.
 
  30 Eylül 1927  Atatürk saat 10.00 İstanbul’dan Ankara motoru ile Mudanya’ya hareket etmiştir. 

1928 Yılı

5 Haziran 1928  Ankara’dan  trenle  Haydarpaşa’ya  gelerek  Üsküdar’a  otomobil  ile   geçmişler.   Üsküdar’dan   Söğütlü   yatı   ile   Dolmabahçe   Sarayına  giderken  demirli  bulunan  harp  gemileri  tarafından selamlanmışlardır. 

6 Haziran 1928  Akşamüstü   Ankara   motoru   ile   Boğaziçi’nde   bir   gezinti   yapmıştır.  

15  Haziran  1928,  23  Haziran  1928,  30  Haziran  1928,  18  Temmuz  1928,  19  Temmuz  1928,  22  Temmuz  1928,  25  Temmuz  1928  ve  15  Ağustos  1928  tarihlerinde  Boğazlar  ve  adalar civarında gezintiler yapmıştır. 

23 Ağustos 1928  Ertuğrul     yatı     ile     Marmara’da     dolaşırken     Tekirdağ’a uğramışlardır. 

1 Eylül 1928 İstanbul’dan Ertuğrul yatı ile hareket ederek Çanakkale’ye gitmişlerdir.  

2 Eylül 1928  Atatürk Ertuğrul yatı ile Çanakkale’den Gelibolu’ya gelmiştir. Aynı gün ve gecesi donanma manevralarını izlemiştir. 

14 Eylül 1928  Atatürk  Sakarya  motoru  ile  Dolmabahçe’den  ayrılarak İzmir Vapuruna geçmişİstanbul’dan Karadeniz’e hareket etmiştir.  

15  Eylül  1928’te  Sinop’a  16  Eylül  1928’de  İzmir  Vapuru  ile  Samsun’a gelmiştir.  

1929 Yılı

6 Ağustos 1929  Ankara’dan  trenle  Haydarpaşa’ya  gelerek  Söğütlü  yatı   ile   Dolmabahçe Sarayına geçmiştir.  

7  Ağustos  1929  Gece  0.30  da  Söğütlü  yatı  ile  Marmara’da  Boğazda gezi yapmıştır.  

8  Ağustos  1929  ve  9  Ağustos  1929  günleri  Boğazda  gezi  yapmıştır.  

19  Ağustos  1929  Ertuğrul  yatı  ile  Dolmabahçe  Sarayından Yalova’ya gitmişler tekrar yat ile saraya dönmüşlerdir.  

20  Ağustos  1929  Ertuğrul  yatı  ile  Marmara’da  geziden  sonra  Yalova’yı ziyaret etmiştir.  

21   Ağustos   1929   03.00   de   Ertuğrul   yatı   ile   Yalova’dan   Dolmabahçe’ye  dönmüş  09.00  da  tekrar  hareketle  Yalova’ya  ve oradan Bursa’ya gitmiştir.  

22  Ağustos  1929  Ertuğrul  Yatı  ile  Mudanya’dan  İstanbul’a hareket etmişlerdir.  

24 Ağustos 1929 Atatürk    Ertuğrul    yatı    ile    İstanbul’dan    tekrar    Yalova’ya    gitmiştir. 25/26 Ağustos 1929  Atatürk’ün, Yalova’dan İstanbul’a dönüşü

8   Aralık   1929   Ankara’dan   Derince’ye   gelmiş,   buradan   Marmara Vapuru ile Yalova’ya hareket etmiştir. 

1930 Yılı

11 Haziran 1930  Atatürk    Ankara’dan    İstanbul’a    gelmiş.    Haydarpaşa’dan Söğütlü yatı ile Dolmabahçe’ye geçmiştir. 

12 Haziran 1930  Atatürk İstanbul’dan  Ertuğrul  yatı  ile  Yalova’ya  gitmiş,  akşam tekrar İstanbul’a dönmüştür.  

17 Haziran 1930  Atatürk’ün Ertuğrul yatıyla İstanbul’dan Yalova’ya gelişi5320 Haziran 1930  Atatürk’ün Ertuğrul yatı ile Yalova’dan İstanbul’a dönüşü

26 Kasım 1930  Atatürk’ün   Samsun’dan   gece   Ege   vapuruyla   Trabzon’a   hareketi

27 Kasım 1930  Atatürk’ün Ege vapuruyla Samsun’dan Trabzon’a gelişi. 

29 Kasım 1930  Atatürk’ün    öğleden    sonra    Ege    vapuruyla    Trabzon’dan    ayrılışı. 

1 Aralık 1930  Atatürk’ün Ege vapuruyla Trabzon’dan İstanbul’a geçişi . 

1931 yılı

3 Ocak 1931  Atatürk gece Ege Vapuruyla İstanbul’dan Mudanya’ya hareket etmiş. Geceyi gemide geçirmiştir. 

5 Ocak 1931  Atatürk  gece  saat  23.00’de  Mudanya’dan  Derince’ye  gelmiş. Buradan trenle Ankara’ya hareket etmiştir.  

8 Şubat 1931  Atatürk  saat  16.25’te  Ege  Vapuruyla  İzmir’den  Antalya’ya  hareket etmiştir.  

10 Şubat 1931 Atatürk   Ege   Vapuruyla   İzmir’den   Antalya’ya   gelmiş,   saat   18.00’de yine Ege Vapuruyla Taşucu’na hareket etmiştir. 

11 Şubat 1931  Atatürk’ün   Ege   Vapuruyla   Antalya’dan   Taşucu’na   gelişi. Karaya  çıkarak  otomobille  Silifke’ye  gidişi.  Tekrar  Taşucu’na dönüşle saat 21.00 de Ege vapuruyla Mersin’e hareketi.  

12 Şubat 1931  Atatürk’ün Ege Vapuruyla Mersin’e gelişi.  

22 Temmuz 1931  Atatürk’ün İstanbul’dan Ertuğrul yatı ile Yalova’ya gidişi.  

8 Ağustos 1931  Atatürk’ün   akşam İstanbul’dan   Ertuğrul   Yatı   ile   Yalova’ya   gidişi. 

25 Ağustos 1931  Atatürk’ün Yalova’dan Ertuğrul yatı ile İstanbul’a dönüşü. 

26 Ağustos 1931  Atatürk’ün, İstanbul’dan  Ertuğrul  yatı  ile  Zonguldak’a  gelişi aynı gün akşamüzeri tekrar İstanbul’a hareket etmiştir.  

6 Eylül 1931  Atatürk’ün Yalova’dan Ertuğrul yatı ile Büyükada’ya gelişi. Yat Kulüp’te bir süre kalışı, tekrar Yalova’ya dönüşü.  

9 Eylül 1931  Atatürk’ün       Sakarya       motoru       ile       Dolmabahçe’den       Fenerbahçe’ye kadar gezinti yapması.

15 Eylül 1931  Atatürk’ün  Sakarya  Motoru  ile  Suadiye’ye  kadar  bir  gezinti  yapması.  

17 Eylül 1931  Atatürk’ün    akşam    Sakarya    motoru    ile    Dolmabahçe’den    hareketle   Bostancı’ya   oradan   da   Suadiye   plajına   gelerek   burada verilen baloyu şereflendirmesi.  

1932 Yılı

12 Ocak 1932  Atatürk’ün, Trenle Ankara’dan İstanbul’a gelişi ve Söğütlü yatı ile Dolmabahçe’ye geçişi.

5 Şubat 1932  Atatürk’ün  akşam  yemeğinden  sonra  motorla  Dolmabahçe  sarayından  hareket  ederek  Büyükada’da  Fethi  Bey’in(Okyar)  evine gidişi, gece geç saatte dönüşü. 

15 Şubat 1932  Atatürk’ün,  akşamüzeri  Sakarya  motoru  ile  Boğaziçi’nde  bir  gezinti yapması. 

 20 Şubat 1932  Atatürk’ün    akşamüstü    motorla    Boğaziçi’nde    bir    gezinti yapması. 

16 Temmuz 1932  Atatürk’ün   trenle   Ankara’dan   Derince’ye   gelişi,   buradan   Ertuğrul Yatı ile Yalova’ya geçişi. 

23 Temmuz 1932  Atatürk’ün, Yalova’da Millet Çiftliğine gelişi daha sonra motorla bir gezinti yapması.  

24 Temmuz 1932  Atatürk’ün,    Sakarya    motoru    ile    Yalova’dan    hareketle    Marmara’da bir gezinti yapması, Büyükada’ya uğraması, daha sonra tekrar Yalova’ya dönüşü. 

31 Temmuz 1932  Atatürk’ün Ertuğrul Yatı ile Yalova’dan İstanbul’a hareketi. 

1 Ağustos 1932 Atatürk’ün akşamüstü Sakarya motoru ile Boğaz’da bir gezinti yapması.  

2 Ağustos 1932  Atatürk’ün akşamüstü Sakarya motoru ile Boğaz’da bir gezinti yapması.  Saat  20.00  de  Dolmabahçe’ye  dönüşü,  gece  de  adalar yönünde bir gezinti yapması. 

4 Ağustos 1932  Atatürk’ün,    Ertuğrul    yatı    ile    Dolmabahçe’den    Yalova’ya    hareketi ve saat 20.00’de Yalova’ya gelişi.  

24 Ağustos 1932  Atatürk’ün  akşamüzeri  Yalova’da  Baltacı  Çiftliğinde  buradan  da  Sakarya  Motoru  ile  Sultanhisar’a  gelişi  saat  20.00  de  Yalova’ya dönüşü. 

31 Ağustos 1932  Atatürk’ün,  Yalova’dan  Ertuğrul  Yatı  ile  İstanbul’a  hareketi  ve  Dolmabahçe Sarayı’na gelişi.  

3 Eylül 1932  Atatürk’ün akşamüzeri motorla Boğaz’da bir gezinti yapması.  

6 Eylül 1932  Atatürk’ün akşamüzeri Sakarya motoru ile Büyükdere’ye kadar bir gezinti yapması.  

10 Eylül 1932  Atatürk’ün    akşamüzeri    motorla    Boğaziçi’nde    bir    gezinti    yapması.  

13 Eylül 1932 Atatürk’ün akşamüzeri Sakarya motoru ile Boğaz’da bir gezinti yapması. 

24 Eylül 1932  Atatürk’ün  saat  12.30  da  Sakarya  motoru  ile  Büyükdere’ye kadar bir gezinti yapması. 

30 Eylül 1932 Atatürk’ün  Sakarya  Motoru  ile  Boğaziçi’nde  ve  Haliç’te  bir  gezinti yapması. 

2 Ekim 1932 Atatürk’ün  öğleye  doğru  Sakarya  motoru  ile  Boğaz’da  bir  gezinti yapması.  

7 Ekim 1932 Atatürk’ün   Dolmabahçe’den   Sakarya   motoru   ile   Yalova’ya   gelip, akşam tekrar Dolmabahçe’ye dönüşü.  

11 Ekim 1932  Atatürk’ün  akşamüzeri  Sakarya  motoru  ile  adalar  çevresinde  bir gezinti yapması.  

14 Ekim 1932  Atatürk’ün  akşamüzeri  Sakarya  motoru  ile  Boğaziçi’nde  bir  gezinti yapması.  

15 Ekim 1932  Atatürk’ün  akşamüzeri  Sakarya  motoru  ile  Boğaziçi’nde  bir  gezinti yapması. 

17 Ekim 1932  Atatürk’ün  akşamüzeri  Sakarya  motoru  ile  Boğaziçi’nde  bir  gezinti yapması. 

19 Ekim 1932 Atatürk’ün  öğleden  sonra  Boğaziçi’ne  ve  Florya’da  bir  gezinti  yapması.  

21 Ekim 1932 Atatürk’ün İstanbul’dan   Ertuğrul   Yatı   ile   Derince’ye   gelişi buradan Ankara’ya hareketi.  

1934 Yılı

25 Haziran 1934  Atatürk’ün İran Şahı Rıza Pehlevi ile Çanakkale’den Gülcemal vapuruyla İstanbul’a hareketi.  

26 Haziran 1934  Atatürk’ün İran Şahı Rıza  Pehlevi  ile  İstanbul’a  gelişi  ve  Sarayburnu’nda karaya çıkışı. 

29 Haziran 1934  Atatürk’ün İran Şahı Rıza  Pehlevi  ile  beraber  motorla  Moda,  Suadiye ve Büyükada’yı ziyareti.  

3 Temmuz 1934  Atatürk’ün, Ertuğrul yatı ile İstanbul’dan Yalova’ya gelişi. 

7 Temmuz 1934  Atatürk’ün   Yalova’dan   Ertuğrul   yatı   ile   Derince’ye   gelişi buradan trenle Ankara’ya hareketi 

30 Temmuz 1934 Atatürk’ün Ertuğrul yatı ile İstanbul’dan Yalova’ya gelişi. 

30 Temmuz 1934 Atatürk’ün Ertuğrul yatı ile Yalova’dan İstanbul’a dönüşü. 

31 Temmuz 1934  Atatürk’ün     akşam     Dolmabahçe’den     Ertuğrul     yatı     ile     Çanakkale’ye hareketi. 

1 Ağustos 1934 Atatürk  saat  10.00  da  Çanakkale’den  Yalova’ya  gelişi  karaya  çıkmaksızın saat 13.30 da Yalova’ya hareketi. 

2 Ağustos 1934  Atatürk’ün, saat 01.30 da Çanakkale’den Yalova’ya gelişi.  

28 Ağustos 1934  Atatürk’ün,  akşam  motorla  Büyükada  Yat  Kulübüne  gelişi buradan gece Ertuğrul yatıyla Yalova’ya gidişi. 

29/30 Ağustos 1934  Atatürk’ün, Ertuğrul yatı ile Yalova’dan Tuzla’ya hareketi.  

30 Ağustos 1934  Atatürk’ün,    öğleden    sonra    Ertuğrul    yatı    ile    Tuzla’dan    Dolmabahçe Sarayı’na gelişi.  

11 Eylül 1934  Atatürk’ün  akşamüzeri  motorla  Heybeliada’ya  geçerek  İsmet Paşa’nın   köşkü’ne   gidişi,   akşam   Dolmabahçe   Sarayı’na dönüşü.  

1935 Yılı

7 Şubat 1935  Atatürk’ün akşamüzeri Sakarya motoruyla Büyükdere’ye kadar bir gezinti yapması, akşam Dolmabahçe Sarayı’na dönüşü.  

16 Şubat 1935  Atatürk’ün,    Ege    vapuru    ile    İstanbul’dan    Ege’ye    doğru yolculuğa çıkması.  

17 Şubat 1935  Atatürk’ün,  saat  16.30’da  Ege  vapurundan  Zafer  destroyerine  geçişi ve Alanya yönünde hareketi. 

18 Şubat 1935  Atatürk’ün,  Zafer  destroyeri  ile  sabah  saat  8.00’de  Alanya’ya  gelişi,  karaya  çıkıp  kısa  bir  dinlenmeden  sonra  destroyere  dönerek Antalya’ya hareketi.  Atatürk’ün,   Zafer   destroyeri   ile   saat   13.30’da   Antalya’ya   gelişi.  

19 Şubat 1935  Atatürk’ün, Antalya’da saat 22.30’da Ege vapuruyla Taşucu’na hareketi.  

20 Şubat 1935  Atatürk’ün, Ege vapuruyla Taşucu’na gelişi, buradan Silifke’ye gidişi ve tekrar Taşucu’na dönüşü.  

21 Şubat 1935  Atatürk’ün, Ege vapuruyla Taşucu’ndan Mersin’e gelişi, karaya çıkmaksızın saat 18.00’de Fethiye yönünde hareketi.  

22 Şubat 1935  Atatürk’ün, Ege vapuruyla saat 20.35’de Fethiye’ye gelişi. 

23 Şubat 1935  Atatürk’ün, Ege vapuru ile Marmaris’e gelişi. 

24 Şubat 1935  Atatürk’ün, Ege vapuruyla Marmaris’ten İstanbul’a hareketi. 

25 Şubat 1935  Atatürk’ün,   Ege   vapuru   ile   Çanakkale’den   geçerek   gece   İstanbul’a gelişi ve Dolmabahçe’ye çıkışı.  

23 Mayıs 1935  Atatürk’ün,  akşam  Kalamış  vapuruyla  İstanbul’dan  Yalova’ya  gidişi.

25 Mayıs 1935  Atatürk’ün,     akşam     Yalova’dan     hareketle     Büyükada’ya     gelmesi.

26 Mayıs 1935  Atatürk’ün, akşam Büyükada’dan Dolmabahçe’ye dönüşü.

28 Mayıs 1935  Atatürk’ün  akşamüzeri  motorla  Adalar  yönünde  bir  gezinti  yapması.  

31 Mayıs 1935  Atatürk’ün,   sabaha   karşı   motorla   İstanbul’dan   Yalova’ya   geçişi.  Saat  16.00’da  Heybeliada’ya  gelişi  bir  süre  kaldıktan sonra İstanbul’a dönüşü.

28 Haziran 1935  Atatürk’ün,  Ankara’dan  trenle  Haydarpaşa’ya  gelişi,  motorla  Dolmabahçe  Sarayı’na  uğradıktan  sonra  Florya’ya  geçişi  ve  gece tekrar Dolmabahçe Sarayı’na dönüşü.

2 Temmuz 1935  Atatürk’ün, akşamüzeri Sakarya motoru ile Florya’ya gidişi. 

5 Temmuz 1935  Atatürk’ün,   akşamüzeri   Sakarya   motoruyla   Boğaz’da   bir   gezinti yapması.

10 Temmuz 1935  Atatürk’ün Ertuğrul yatı ile Dolmabahçe Sarayı’ndan Yalova’ya gelişi.

17 Temmuz 1935  Atatürk’ün,  Bursa’dan  hareketle  Mudanya’ya  gelişi,  buradan Ertuğrul    yatı    ile    Florya’ya    uğrayarak    Dolmabahçe’ye    dönmesi.

21 Temmuz 1935  Atatürk’ün,  öğleden  sonra  motorla  Dolmabahçe  Sarayından Florya’ya gelişi.

1936 Yılı

27 Şubat 1936  Atatürk’ün  Sakarya  motoruyla  Boğaziçi’nde  Kavaklar’a  kadar  bir gezinti yapması. 

2 Mart 1936  Atatürk’ün  saat  13.30  da  motorla  Yalova’ya  hareketi,  akşam saat 20.00 de Dolmabahçe’ye dönüşü.  

3 Mart 1936  Atatürk’ün  öğleden  sonra  motorla  Büyükdere’ye  kadar  bir  gezinti yapması.  

6 Mart 1936  Atatürk’ün    akşamüzeri    Sakarya    motoruyla    beraberinde    Başbakan İsmet İnönü  ve  Ekonomi  Bakanı,  Celâl  Bayar  ile  Boğaz’da ve Moda koyunda bir gezinti yapması. 

9 Mart 1936  Atatürk’ün, öğleyin Sakarya motoruyla Büyükdere’ye kadar bir gezinti yapması.  

31 Mayıs 1936 Atatürk’ün     akşamüzeri     Sakarya     motoruyla     Florya’dan     Yalova’ya geçişi. 

1 Haziran 1936  Atatürk’ün     akşamüzeri     Sakarya     motoruyla     Yalova’dan     İstanbul’a hareketi.  

6 Haziran 1936  Atatürk’ün Vapurla İstanbul’dan Mudanya’ya geçişi. 

8 Haziran 1936  Atatürk’ün    Vapurla    Mudanya’dan    Haydarpaşa’ya    geçişi, buradan trenle Ankara’ya hareketi.  

16 Haziran 1936  Atatürk’ün akşamüzeri motorla Florya’da geçişi. 

11 Temmuz 1936  Atatürk’ün  gece  Sakarya  motoruyla  Florya’dan  Büyükada’ya  gelişi ve geceyi burada geçirişi.  

12 Temmuz 1936  Atatürk’ün  saat  13.30  da  Sakarya  motoruyla  Büyükada’dan  Florya’ya dönüşü. 

28 Temmuz 1936  Atatürk’ün,   Florya’dan   Sakarya   motoruyla   Haydarpaşa’ya gelerek trenle Ankara’ya hareketi.  

9 Ağustos 1936  Atatürk’ün Ertuğrul yatıyla Florya’dan Moda’ya gelişi. 

10 Ağustos 1936  Atatürk’ün Florya’dan Ertuğrul yatı ile Yalova’ya gelişi. 

16 Ağustos 1936  Atatürk’ün Ertuğrul yatı ile Yalova’dan İstanbul’a gelişi.  

20 Eylül 1936  Atatürk’ün   akşamüzeri   Sakarya   motoruyla   Heybeliada’ya   geçerek İsmet    Paşa’nın    köşküne    gelişi    geç    saatlerde    Dolmabahçe Sarayına dönüşü. 

27 Eylül 1936  Atatürk’ün  akşamüzeri  motoruyla  Büyükada  Yat  Kulübe  gelişi ve geceyi binada geçirmesi.  

28 Eylül 1936  Atatürk’ün   akşamüzeri   Sakarya   motoruyla   Dolmabahçe’ye   dönüşü.


 1937 Yılı

23 Şubat 1937  Atatürk’ün  öğleden  sonra  motoruyla  Boğaziçi  ve  Haliç’te  bir  gezinti yapması akşamüzeri Dolmabahçe’ye dönmesi.  

28 Şubat 1937  Atatürk’ün, öğleden sonra Heybeli Vapuruyla Yalova’ya kadar bir gezinti yapması gece Dolmabahçe’ye dönmesi. 

7 Mart 1937  Atatürk’ün  öğlenden  sonra  motorla  Heybeliada,  Büyükada,  Kadköy ve Boğaziçi yönünde bir gezinti yapması. 

5 Haziran 1937  Atatürk   Ürdün   Kralı   Abdullah   ile   Haydarpaşa’da   Ertuğrul yatına  gelmişler.  Donanma  gemilerinin  arasından  geçerek  Dolmabahçe’ye   demirlemişler.   Kral   Beylerbeyi’ne   Atatürk   Dolmabahçe’ye teşrif etmişlerdir.  

8 Haziran 1937  Atatürk’ün   saat   17.00   de   İzmir   vapuru   ile   İstanbul’dan Trabzon’a   hareketi   Sabiha   Gökçen’in   kendi   kullandığıuçakla    Boğaz’da İzmir    Vapurunun    üstünde    akrobasi    hareketleri  yaparak  Atatürk’ü  uğurlaması,  Atatürk’ün  vapurun  güvertesinden gösteriyi izlemesi.

10 Haziran 1937  Atatürk’ün saat 15.00 de İzmir vapuruyla Trabzon’a gelişi. 

12 Haziran 1937  Atatürk’ün  sabah  saat  5.30  da  İzmir  vapuruyla  İstanbul’a hareketi. 

13 Haziran 1937  Atatürk’ün İzmir Vapuruyla Trabzon’dan İstanbul’a döndü. 

19 Haziran 1937  Atatürk’ün Sakarya motoruyla İstanbul’dan Yalova’ya gelişi.  

25 Temmuz 1937  Atatürk   Ertuğrul   yatı   ile   Moda   deniz   yarışlarına   sonrada   Büyükdere’ye       gitmiştir.       Adalar       civarında       gezinti       yapmışlardır.  

3 Ağustos 1937  Atatürk Ertuğrul yatı ile Florya’ya gitmiştir. 

8 Ağustos 1937  Atatürk  Ertuğrul  yatı  ile  Adalar  çevresi  ve  Moda’da  gezinti  yapmıştır.  

23 Eylül 1937  Atatürk’ün gece Acar motoruyla Florya’ya geçişi. 

25 Eylül 1937  Atatürk’ün   akşam   motorla   bir   gezinti   yaparak   Florya’ya   geçişi. 

3 Ekim 1937  Atatürk’ün,  Ertuğrul  yatı  ile  Dolmabahçe’den  Yalova  önlerine  gelişi     buradan     Derince’ye     geçişi     buradan     Ankara’ya     hareketi.  

1938 Yılı

21 Ocak 1938  Atatürk’ün  trenle  İzmit  üzerinden  Derince’ye  gelişi  buradan  Akay vapuru ile Yalova’ya geçişi. 

3 Şubat 1938  Atatürk’ün   öğleden   sonra   Bursa’dan   Mudanya’ya   hareketi   Mudanya’dan   Ege   vapuruyla   İstanbul’a   gelişi   ve   geceyi   vapurda geçirişi ertesi gün Dolmabahçe’ye geçmiştir.  

1 Haziran 1938  Atatürk saat 15.30 da Savarona yatına geçmiştir. Atatürk bu tarihte 25 Temmuz 1938 gününe kadar yatta kalmıştır.  

19 Kasım 1938  Atatürk’ün    tabutunun    saat    8.21    de    Dolmabahçe    Sarayı’ndan   top   arabasına   konularak   törenle   Sarayburnu   rıhtımına buradan Zafer torpidosu aracılığıyla Yavuz Zırhlısına nakledilmesi,  daha  sonra  bu  gemi  ile  İzmit’e  getirilişi  yine  Zafer  Torpidosuna  nakledilerek  karaya  çıkarılışı  cenazenin  saat 20.30 da özel trenle İzmit’ten Ankara’ya hareketi.  

SAVARONA YATI 

Eskiden Ertuğrul yatı Cumhurbaşkanlığı makamına lâyık bir  yat  yaptırılması  hükümetçe  kararlaştırılmıştı.  Bir  heyetimiz Almanya’da Krupp fabrikaları ile müzakerede bulunuyor. Hatta    “güneş-dil”    adı    verilecek    yatın    planlarını hazırlamak  üzereyken,  dünyaca  ünlü  Savarona  yatının  satışa çıkarıldığı duyuluyor. Atatürk’ün hastalığı düşünülerek, siparişedilecek yatın inşa edilebilmesi için geçecek uzun müddet göz önüne    alındığından    Savarona’ya    talip    olunuyor.    Yat    Amerika’nın  en  büyük  petrol  krallarından  birinin  kızı  Bayan  Richard  M.  Cadwalader  tarafından  yaptırılmıştı.  29  Temmuz  1930   günü   törenle   murgası   Hamburg   Blohm   Und   Voss   tezgahlarında kızağa konulmuş. 28 Şubat 1931 yılında törenle denize    indirilmişti.    136    metre    uzunluğunda    16    metre    genişliğinde  ve  6310  ton  ağırlığında  olan  yat  o  zamanın parasıyla  10.400.000  dolara  mal  olmuştu.  Savarona  yatı Almanya’da  yapıldığı  için  maliyetine  varan  gümrük  vergisi  ödemek icap ettiğinden Amerika’ya gidemiyordu. Gemi denize indirildiği  1931  yılında  1937  yılına  kadar  geçen  zaman  içinde  yaptığı   iki   dünya   turu   boyunca   hep   Panama   bandırmasıaltında dolaşmak zorunda kalır. Sonunda çaresiz kalan Bayan Cadwalader,      yatını      önce      Hamburg’da      sonra      da      Southampton’da satılığa çıkarmak zorunda kalır.

Türk  heyetinin  Savarona’ya  talip  olması  üzerine  Krupp  firması  da  harekete  geçer.  Bir  şaheser  olan  yatı  satın  almak,  hem  de  müşterisini  kaçırmak  istemiyordu.  Krupp’un  harekete  geçmesi  Alman  hükümetinin  Savarona’yı  haciz  etmesi  ile  neticelenir.  Bu  durumda  Savarona’yı  Türk  Hükümeti’nin  alma  imkanı kalmaz.  

Fakat  haciz  olayı  Almanya  ile  Amerika  arasında  siyasi  bir   olaya   sebebiyet   verir.   Atatürk’e   büyük   sempatisi   olan   Amerikan  Cumhurbaşkanı  F.  Rossevelt’in  gönlü  Savarona’yı Türkiye’nin almasından yanaydı. Nitekim, o günlerde Newyork limanına    giren    bir    Alman    transatlantiğine    Savarona’nın karşılığı olarak haciz konulacağını bildirmesi üzerine; Almanya bizzat  Hitler’in  özel  talimatı  üzerine  yatın  üzerindeki  haczi  kaldırmak  zorunda  kalır  ve  yat  1  Mart  1938  günü  1.250.000  TL’sine Türk Hükümetince satın alınır. 

Satış işlemlerinin     Almanya’da     yapılması     uygun     görülmediğinden   gemi   20   Mart   1938   günü   İngiltere’nin Southampton  limanına  getirilmiş  24  Mart  1938  günü  törenle  Türk  Bayrağı  çekilmiştir.  Törende  Londra  Büyükelçimiz  Fethi  Okyar,  Cumhurbaşkanlığı  Umumi  kâtibi  Hasan  Rıza  Soyak,  Londra   Deniz   Ataşemiz, İktisat   Vekâleti   Deniz   ve   Hava   Müsteşarı   Sadullah   Güney,   İş   Bankası   Umumi   Müdürü   Muammer  Eris,  Etibank  Umumi  İlhami  Nafiz  Pamir  hazır bulunurlar.  Savarona  artık  Cumhurbaşkanlığı  yatı  olarak  kullanılacaktı.  Süvarisi  Sait  Özege  ve  Türkiye’den  gelen  45  kişilik  mürettebatına  Türkiye’ye  götürülmesi  için  teslim  edilen  gemi  bazı  tadilatlar  için  Kaptan  Sait  Özege  idaresinde  12  Nisan   1938   tarihinde   Southampton’dan   Hamburg’a   intikal   etmiş  inşa  edildiği  tersanede  bakımı  ve  onarımı  yapılan  gemi  22  Mayıs  1938  tarihinde  İstanbul’a  hareket  eder.  1  Haziran  1938 günü saat 06.30 da Florya’ya demirleyen Savarona aynı gün saat 12:30 de hareket ederek saat 13:45 de Dolmabahçe önüne  gelir.  Atatürk  aynı  gün  refakatlerinde:  Başbakan  Celal  Bayar,    Umumi    Katip    Hasan    Rıza    Soyak    Başyaver, Milletvekillerinden   Kılıç   Ali   ile   Cevat   Abbas   Gürer,   Salih   Bozok, İstanbul  Valisi  Muhiddin  Üstündağ  olduğu  halde  Acar  Motoru ile saat 15:30 da Savarona yatına gelir. Atatürk yatı çok  beğenir  “Ne  olurdu  bu  elimize  birkaç  sene  evvel  geçmiş olsaydı” der. Atatürk yatın gelmesini sabırsızlıkla beklemiş “Şu yat gelse de ölmeden bir binsek “ demiştir. Hasta ve halsiz oluşuna  bakmadan  görülmesi  gerekli  olan  her  yanını  gezip  dolaşır, ince ayrıntılarına kadar inceler.  

Atatürk  25  Temmuz  1938  gününe  kadar  yatta  kalır. Yaz sıcağı suyun üstünde hareketsiz duran teknenin saçlarını bir makine dairesinin içi gibi kızıştırmıştı. Bu O’nun hastalığına bir azap daha katıyordu: 

“Artık  beni  buradan  kıyıya  çıkarın!”  diyecek  kadar  bile  dermanı  kalmamıştı!  Sadece,  gözleri  ile  işaret  ediyordu...Rahatsızlığın  artması  üzerine  o  gece,  onu  saat  1.00  de  Dolmabahçe’ye geçirdiler.  

Atatürk,   yatta   kaldığı   günlerde   Marmara’da   muhtelif   geziler  yapmıştır.  Atatürk  9  Temmuz  1938  günü  Bakanlar  Kurulu   Savarona’da   toplanmış   ve   bu   toplantı   Atatürk’ün   Bakanlar Kuruluna başkanlık yaptığı son toplantıdır. Atatürk,   geminin   yardımcı   kuvvet   ve   elektrik   devrelerini   besleyen   makinelerin   gürültü   ve   sarsıntısından   rahatsız olduğundan    Savarona    Dolmabahçe    önünde    demirlediği zaman       bordasına       denizaltı       gemisi       gönderilerek       bataryalarından cereyan alınmıştır.  

Atatürk’ü  Varşova  dönüşü  yatta  ziyaret  eden  General  Fahrettin  Altay’a  Atatürk  Savarona’nın  ne  anlama  geldiğini sorar:  Fahrettin  Altay  göllerde  yaşayan  uzun  boylu  bir  kuşolduğunu  söyleyince  de  gülümsemeye  çalışarak, “arkadaşlar vapura    Savarona    dediler,    hastalığı    savan    bir    gemi    demekmiş” demişti. Çok ağır bir dönemde bile şakayı elden bırakmamış adeta hastalığıyla alay eder bir tavır takınmıştır.  Sava,  rivayete  göre  Atlantik’te  yaşadığına  inanılan  bir  efsane  kuşudur: Rona da bayan Cadwalader’in genç kızlık soyadıdır, ikisini  birleştirince  ortaya  Savarona  gibi  hiçbir  sözlükte  yer  almayan  bir  sözcük  ortaya  çıkmıştır.  Gemiyi  Türkiye  satın aldığında       Bayan       Cadwalader’in       geminin       isminin       değiştirilmemesini rica ettiği, hatta şart koştuğu söylenir.  Savarona, Atatürk’ün hastane gemisi olmuştur. Şükrü Kaya’ya bir  gün,  “bu  yat  alınırken  çocuklar  gibi  sevinmiştim  bana  hastane size de karantina oldu” demiştir.

Eren Akçiçek