21 Aralık 2019

Server Tanilli - Nasıl Bir Eğitim İstiyoruz

Eğitimin yaptığı iki şey var: Biyolojik olarak insana özgü yetilerle dünyaya gelen insan yavrusunu büyütüp yetiştirerek topluma kazanmak, bunun yanı sıra, toplumda maddi ve manevi bir birikimi aktarırken, onu, içinde doğup yetiştiği bir yurdun, giderek bir devletin değer ve idealleri ile donatmak, yani bir yurttaş yaratmak.

İnsan ve yurttaş: Eğitimin eseridir bu!
Ama eğitim, her şeyden önce ulusaldır.

İnsansoyunun, içine "evrensel renkler"in de katıldığı bu soylu uğraşı, çağımızda çok boyutlu; ve eğitim, üstünde bugün de düşünülüp tartışılan sorunlarını çözmek için hemen her toplumun seferber olduğu bir konu. Bu seferberlik, daha iyi bir eğitim, giderek daha sağlıklı bir toplum ve daha yüce bir insanlık adoına, öyle görülüyor ki hep sürecek ve sürmeli de.

Ya ülkemizdeki durum?
Ülkemizde eğitim bir sorunlar yumağı.
Cumhuriyet'i kuranların "fikri hür, irfanı hür, vicdanı hür" kuşaklar yetiştirme idealinin önüne olanca engel getirilip yığılmıştır. Çocuklarımız ve gençlerimiz çağdışı bir eğitimin sultası altındalar; halkımız karanlığa itiliyor.
Ne yapmalıyız?