Amin Maalouf’un Işık Bahçeleri adlı romanı YKY tarafından
yayımlandı. Maalouf diğer romanlarında olduğu gibi yine bir karakterin
yaşamı üzerinden dünyaya açılarak yapıtını kuruyor. Hoşgörü peygamberi
Mani’nin inancı ve öyküsü Hıristiyanlık çağının şafağında, İsa’nın
ölümünden iki yüz yıl sonra başlar. Bizim çağımızın da kahramanı
olabilecek Mani, yaşam öyküsüyle, son nefesine kadar savunduğu inancının
oluşturduğu kişisel tarihiyle, o dönemden yani II. yüzyıldan beri hala
varolan politik sorunlara da işaret etmiş oluyor. Mani'den bugüne,
''sanat ve coşku kaynağı olan kitaplarından, bağışlayıcı dininden,
coşkulu arayışlarından, insan, doğa ve tanrısallık arasında uyum isteyen
çağrısından geriye'' çok az şey kalmış olsa da; bağnazlık ve iktidar
hırsı yapıtını yok etmeye çalışsa da Amin Maalouf onun Aydınlıklar'a
açılan inancını ele alıyor ve Mani'nin öyküsüyle bugüne ''ışık''
tutuyor.
------
Gerçek çok şey isteyen bir sevgilidir, hiçbir ihaneti kabul etmez, bütün hıncın ona yönelik, yaşamının bütün anları ona aittir.
Sofuların tekdüze dünyasında yalnızlıktan başka sığınak var mıdır?
Şu
dünya üzerindedaha hafif ol, bastırmadan yürü, sert hareketlerden
kaçın,ne ağaçları öldür ne çiçekleri!Toprağı işliyormuş gibi yap ama onu
yaralama, okşamakla yetin.Başkaları avaz avaz bağırırken dudaklarını
kıpırdat ama bağırma...
Gerçekte çoğunluk yoktur.Bir
sürü adam dört mevsim boyunca en saçma şeylere inanır, sayıları
inandıklarını haklı gösterir mi?
Dünya bilgelerden vazgeçmişse,bilgeler de dünyayı terkederler.O Zaman dünya yalnız kalır ve yalnızlığın acısını çeker...
Yaşam bir borçlar zinciri , bir hesaplaşma dizisidir.Borç alçakça veya soyluca ödenebilir ama mutlaka ödenmesi gerekir.
En
katı müminde bile kuşku vardır ve en koyu inançsızlıkta itiraf
edilmemiş bir umut!Ahiret ile karşılaştıklarında insanlar sadece
rollerini yaparlar , ortak inançları bedenlerindeki yorgunlukta
yazılıdır .Bundan sonra gelen katlanmadır.
Başkalarına yol gösterecek olanlar, her gece, her zenginliğe veda
etmeli, üzerlerindeki giysiden başka bir şeyleri olmamalı, ertesi günün
yiyeceğini bile taşımamalıdır. Bilgeler, din tüccarı sahte sofulardan
ancak böyle ayırt edilebilirler.