12 Eylül 2021

Theodor W. Adorno - Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi

 Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi 

Adorno'nun düşüncelerinin ufkunda, kültür ve sanat yönetiminin zamanımızdaki baş döndürücü yükselişini izleriz. Adorno kültür endüstrisinin gidişatını da, yol açtığı tehdidi de açıkça görmüştür. 

Adorno “Kültür Endüstrisi” kavramını Nazizm sona ererken ortaya atar (1944). Yıllar sonra bu kavrama geri dönerek “Kültür Endüstrisine Genel Bir Bakış” makalesini yazar (1963). Bu arada “Kültür ve Yönetim” üzerine düşüncelerini de yayınlamıştır (1960). Bu kitapta derlenen yukarıdaki üç yazı, gerek kültür kuramı, gerekse kültürel hayatın dönüşümü konusundaki eleştirel çalışmaların vazgeçilmez kaynaklarını oluşturur. 19. yüzyılda, Endüstri Devrimi'nin akılcılığına karşıt bir anlamda tanımlanan sanatın nasıl giderek maddi üretim süreçlerine ve onları yöneten akla yenik düştüğünü anlatırlar. Endüstriyel mantığın ve bürokratik işletme disiplinlerinin denetimine giren modern sanatın özerkliğini ve eleştirelliğini yitirmesini incelerler. Adorno'nun düşüncelerinin ufkunda, kültür ve sanat yönetiminin zamanımızdaki baş döndürücü yükselişini izleriz. Adorno kültür endüstrisinin gidişatını da, yol açtığı tehdidi de açıkça görmüştür. En kötümser tahminlerinin zamanla gerçekleşmesi, kültür endüstrisi üzerine yazdıklarının, rahatsız edici de olsa, ne kadar çağdaş olduğunu gösterir. J.M. Bernstein Kapak: Andy Warhol, Marilyn (detay), 1967.

Bütün hakiki sanat ve felsefe eserleri, toplumun yaşadığı hayattan kendilerini ayırt etmekle birlikte, her zaman onunla ilişki içinde olmuşlardır. Bu kadar körcesine ve acımasızca kendi kendini tekrar eden hayatın günahlarını reddetmeleri, bağımsızlık ve özerkliklerinde ısrar etmeleri, bilinçsiz de olsa, bir özgürlük vaadini ima eder. Theodor W. Adorno

 Sunuş 

Olumlayıcı­ bir­ postmodernist ­kültür­ fikri­ etrafındaki­ hararetli tartışmalar, ­bir­ yandan ­yüksek­ modernist ­sanatın­ iddialarının kuramsal­ düzlemde­ sürekli­ aşınmasına­ neden­ olurken,­ popüler kültürün ­(kitle ­kültürünün)­ niteliğine­ ve ­imkânlarına ­dair ­pozitif­ bir yeniden­ değerlendirmenin­ de ­önünü­ açtı.­ Bu­ eleştirel­ yeniden değerlendirmeler,­ çoğunlukla­ Theodor­Adorno’nun­ kültür ­kuramına yönelik­ sürekli­ bir ­eleştiri ­biçiminde ­karşımıza ­çıkar.­Adorno’nun ­modernist­ sanatı­ tavizsiz ­bir­ biçimde­ savunup­ kitle­ kültürünü­ “kültür ­endüstrisi” nin ­ürünü ­olarak­ tavizsiz­ biçimde­ eleştirdiği ­açıktır; ­bu, postmodernizm­ taraftarları ­için,­kültürün ­demokratik­ dönüşümüyle ilgili­ iddialarını­ net­ biçimde­ ifade­ etmelerini­ sağlayan ­bir ­tür­ karşı kutup­ işlevi­ görmüştür.­ Onlara ­göre­ Adorno,­ herkese ­açık­ bir ­kültüre­ karşılık­ kendi­ içine ­kapalı­ sanatsal ­modernizmi­ savunan­ bir­ elitisttir. Eleştirel­ kuramında­ sanatsal­ modernizm­ projesinin ­devam ­etmesi çağrısında­ bulunur­ ve ­kültür­ endüstrisinin ­ürünlerinde ­sadece manipülasyon ­ile ­şeyleşmenin­ izlerini­ bulur;­ dolayısıyla ­bu ­kuram, eleştirmenlerine­ göre,­ kültürün­ özgürleştirici­ yönde ­dönüşüm geçirme­ imkânlarını­ barındırmaz.

Adorno’nun­ ölümünden­ sonra­ geçen­ yirmi­ yıl ­içinde­ kültür­ ortamının­ köklü,­ belkide kendisinin ­hiç ­tahmin­ etmediği ­değişimler­ geçirdiğine ­kuşku ­yok;­ama ­içinde ­bulunduğumuz­ durum,­onu ­savunanların­ düşündüğü­ kadar ­umut­ vaat­ edici­ olmayabilir.­ Adorno’nun analizlerindeki ­bazı ­tarihsel­ ve­ sosyolojik ­ayrıntılar­ özgül­ bir­ bağlam ­göz­önünde ­bulundurularak ­ifade­ edilmiş­ olsa­da, ­bu,­ kültürün ­hali­ pür­melline ­ilişkin ­eleştirel ­teşhisinin bugüne ­uyarlanamayacağı­ anlamına­ gelmez.­ Adorno’nun­ kültür ­endüstrisine­ dair­ metinlerinden­ bir­ seçme­ yayınlamaktaki­ amacımız,­ onun­ bu ­alandaki ­fikirlerinin­ daha­ geniş kesimlerce­ hakkıyla ­değerlendirilmesini­ sağlamak,­ daha­ da­ önemlisi,­onun­ eleştirel­ kuramı ile­ postmodernist­ kültür ­kuramının ­iddiaları ­arasındaki­ hesaplaşmayı­ daha ­sağlam­  temellere oturtmak.­ Bu­ derlemede ki ­metinler­ Adorno’nun ­eleştirel­ kuramının­ sadece ­bir­ yönünü,­yani kültür ­endüstrisine ­ilişkin­ analizlerini­ ortaya ­koyuyor­ ve ­hepsi­de­ büyük­ ölçüde ­meramını açıkça­ anlatan­ metinler. ­Bu­ nedenle ­bu­ sunuş­ yazısında,­ söz­ konusu­ analizleri­ parçası oldukları­ geniş­ kuramsal ­bağlama ­yerleştirmeye­ odaklanacak­ ve­ Adorno’nun­ eleştirel kuramında,­ postmodernizmin­ iddiaları ­hakkında ­daha­ derin ­değerlendirmeler­ yapmamızı sağlayacak­ analiz ­güzergâhları ­önereceğim.