16 Mart 2021

Cumhuriyet kadını Eftalya Hanım


https://html1-f.scribdassets.com/14ucqkzyps74cqld/images/3-74dac29458.jpg

Denizkızı Eftalya assolist olarak bilinirdi. Ancak, onun öncesinde de bir assolist kadar tanınmıştır. Müzikhollerde ve bahçelerde şarkı söyleyebilecek kadar meşhur değilken eşi ve arkadaşlarıyla katıldığı yemekte, bir konuşmaya tanık olur. Daha sonraları Hikmet Feridun'la yaptığı röportajında o anı şöyle anlatır:

‘‘Tam karşımızdaki masada iki erkek hararetli bir münakaşaya tutuşmuşlardı. Biri diyordu ki:

- Sana Denizkızını dinledim diyorum yahu...

- Haydi canım... Sen onu dinleyemezsin.

- Dinlerim!

- Dinleyemezsin!

- Dinlersen 500 lira var...

- Söz mü?

- Söz...

Münakaşa beni de alakadar etmişti... Hemen bir şarkıya başladım... Yüzümde maskem olduğu için kimin şarkı söylediği belli değildi... Evvela sustular, sonra alkışladılar... Şarkı bitince önümdeki masaya doğru ilerledim. Biraz evvel 500 liraya iddiaya tutuşan beyin önüne geldim. Yüzümdeki maskeyi çıkardım. 'Beş yüz lirayı kaybettiniz beyefendi' dedim...’’

Tam anlamıyla bir Cumhuriyet kadını olan Eftalya Hanım 1939 senesinde hayata gözlerini  yummuş. Tıpkı gelişi  gibi  gidişi de  derinden olmuş…1936 yılının Ağustos  ayında  Şirketi  Hayriyye  kendisinin  onuruna bir organizasyon hazırlığına  girişmiş, ‘’mehtabiye’’ düzenleyerek  Eftalya  için  adeta  bir  jübile  ortamı  yaratmış. Denizkızı’ nın harikulade  sesini  dinlemek  için  İstanbul  halkı   kuyruğa  girmiş. Talep  o  kadar  fazlaymış ki, Şirketi Hayriyye  tam 14 vapur kaldırmak  zorunda  kalmış. Bir sal üzerine kurulan süslü bir sahnede Eftalya Hanım başlamış en  güzel şarkılarını  söylemeye. Saz  heyeti, zeybek  takımı ve Şehir Tiyatrosu  oyuncularından Hazım  Körmükçü   de       eşlik   ediyor kendisine. Vapurlara  binemeyen insanlar ellerinde renkli fenerler ile kıyıdan eğlenceye katılıyorlar, Denizkızının söylediği şarkılar ve türküler eşliğinde coşuyorlar . Programda Madam Eftalya’ nın çok sevdiği zeybek havaları eşliğinde oynanan zeybekiko dansları da var.
Bu geceden sonra ayrılık kapıya dayanmış, o gece soğuk algınlığı geçirmiş Eftalya. Bir daha da toparlayamamış kendisini… Tarih 15 Mart 1939’ u gösterdiğinde ‘’ Denizin  Nazlı  Kızı Eftalya’’ göç  etmiş  bu dünyadan. Işıklar   içinde uyusun!