372 ’de Mani felsefesini keşfeden Augustinus, dokuz yıl Mani felsefesine bağlı kalır. Bu felsefeye göre dünya “ İyi ile kötü arasında paylaşılmıştır ve maddenin koyu karanlığı ruhun ışığını karartmaktadır !..” Böylece, bu felsefeye bağlılık onda, ruhunu tenin esaretinden kurtarma umudunu doğurur!..
Okuduğu Aziz Pavlos’un mektupları, Augustinus’u Hıristiyanlığa yaklaştırır. 386 yılında Hıristiyan olmaya karar verir ve “Akademisyenlere Karşı”, “Mutlu yaşam”, “Düzen” adlı üç eserini kaleme alır!..
Akıl dışı masallardan ibaret gördüğü Kitab - ı Mukaddes ’in karşısına koyduğu felsefesi için;
“Hakikat insanın içindedir. Hakikat ise, bizzat Tanrının kendisidir. Yani, Tanrı insandadır. Öte yandan insanın kendisi de Tanrı’dadır! Bunu anlamaya çalışmak felsefedir! Felsefe insanın kendisiyle uğraşmasıdır” der! “
Önemli olduğu için Augustinos’un “Zaman” ile ilgili düşüncesinden de söz ediyorum!.. O’na göre;
“Zaman, bizim için öncesiz ve sonrasız bir akıştır ve bu nedenle biz bu akışın niteliğini, yönelimini, yayılımını, boyutlarını bilmeyiz; gerçek zaman her zaman dışımızda kalır. İnsan kavrayışı Zamanın gerçekliğine ulaşamaz ve İnsan yalnızca zamanın geçişini algılayabilir!..”
Akıl dışı masallardan ibaret gördüğü Kitab - ı Mukaddes ’in karşısına koyduğu felsefesi için;
“Hakikat insanın içindedir. Hakikat ise, bizzat Tanrının kendisidir. Yani, Tanrı insandadır. Öte yandan insanın kendisi de Tanrı’dadır! Bunu anlamaya çalışmak felsefedir! Felsefe insanın kendisiyle uğraşmasıdır” der! “
Önemli olduğu için Augustinos’un “Zaman” ile ilgili düşüncesinden de söz ediyorum!.. O’na göre;
“Zaman, bizim için öncesiz ve sonrasız bir akıştır ve bu nedenle biz bu akışın niteliğini, yönelimini, yayılımını, boyutlarını bilmeyiz; gerçek zaman her zaman dışımızda kalır. İnsan kavrayışı Zamanın gerçekliğine ulaşamaz ve İnsan yalnızca zamanın geçişini algılayabilir!..”