10 Şubat 2020

Denize - Aleksandr Puşkin

Elveda, ey özgür yaradılış!
Son kez karşımdasın işte;
Yuvarlayarak mavi dalgalarını
Parıldıyorsun gurur dolu bir güzellikle.
Hazin mırıltısı gibi bir dostun,
Veda saatinde ümitsiz seslenişi gibi,
Son kez işitiyordum hüzünlü uğultunu
Yalvaran, beni çağıran seslerini.
Ey, can attığım sınırı benliğimin!
Ne kadar çok senin kıyılarında
Dolaştım, sessiz ve başım dumanlı,
Gizli bir kararın hüznü ruhumda.
Nasıl seviyordum seslenişlerini,
Boğuk sesleri, o uçurum yankısını;
Ve akşam saatindeki sessizliği,
Ve delişmen atılışlarını!
Uysal bir balıkçı yelkenlisi
Bir an öyle istedin diye sen
Dalgırlarda yiğitçe kayıp gider;
Fakat coşup kükredin mi birden
Batar birbiri ardına gemiler.
Elimden gelmedi sonsuzca bırakmak
Karayı; bu iç karartan devinimsiz yurdu;
Ve seni coşkularla selamlayarak
Elimden gelmedi yüceliklerine
Yöneltmek şiirsel koşumu.
Bekliyordun sen, çağırıyordun...
Ruhum boş yere çırpınıyordu prangasında;
Güçlü bir tutkuyla büyülenmiş,
Kalakaldım kıyılarında...
Kaygısız yolumu
Nereye yöneltirdim ki şimdi?
Bir şey var ki çölünde senin
Ruhumu altüst etmeye yeterdi.
Bir kaya parçası, şanlı bir varlığın
Mezarı olan; ve yüce anılar da
Orada soğuk bir uykuya dalıyordu:
Napolyon sönüp gidiyordu orada.
Ve öldü acılar içinde;
Ve onun ardından, gürültüsüyle fırtınanın
Yitirdik bir başka dehayı da
Bir başka hükümdarını akıllarımızın.
Yitip gitti, başındaki çelengi
Bırakarak ve gözyaşlarına boğarak özgürlüğü.
Kabarsın dalgalar, kopsun fırtına,
O senin, ey deniz, türkücündü.
İmgen onda bulmuştu anlamını,
Ruhuyla o senin cevherindendi:
Senin gibi, güçlü, derin ve karanlık,
Senin gibi, hiçbir şeyle bükülmezdi.
Boşaldı dünya... 
Şimdi beni
Alıp da nereye götürsün okyanus?
Yeryüzü yazgısı aynı her yerde,
Nerede birazcık iyilik varsa
Ya aydınlanma, ya tiran tetikte.
Elveda öyleyse ey deniz!
Utkulu güzelliğin yaşayacak belleğimde.
Ve uzun süre, uzun süre işiteceğim
Uğultunu akşam saatlerinde.
Ormanlara, ıssız bozkıra
Taşıyacağım, beni dolduran varlığını;
Kayalarını senin, körfezlerini
Ve parıltını,ve gölgeni,ve dalgaların konuşmasını.

1824