Resim yağlı boya olmasına rağmen siyah beyazdır. Bu karanlık ölümü
simgeler. İnsan gözünü andıran insan gözü formundaki ışık saçan ampül (
bilincin gözü) olayın medeniyetin gözü önünde meydaha gelmiş olmasını
simgeler. Elinde kırık kılıcı ile yatan savaşçı kahramanca savunmanın
alışılagelmiş sembolüdür. Can çekişen at, aslında can çekişen insanlık
ve barışın ta kendisidir. Kucağında ölmüş bebeğine ağıt yakan anne hemen
hemen bütün ressamlar tarafından işlenmiş Pieta’yı yansıtır. Pieta
kucağında ölmüş İsa bulunan Meryem konusudur. Yangın içinde can çekişen
haykıran, ellerini açmış insanlar, masum halkın acısını simgeler.
Elinde gaz lambası taşıyan (özgürlük anıtını çağrıştıran) figür
yarınlar için ümit vadeder. Kızgın boğa figürü bütün dünyada gelişen
milliyetçilik akımlarının İspanyol uzantısıdır. Resmin içinde yer alan
gazete parçaları insanlığın buna kayıtsız kalmayacağı ve bu acının bütün
insanlığa mal olacağı gibi imgelerdir.
Picasso, 1973′de öldüğünde, eseri hala İspanya’ya bir kez bile
girememişti. Picasso’dan iki yıl sonra da diktatör Franco öldü. Picasso,
eserini memleketine armağan etmişti. Franco’nun ölümünden sonra
tablonun İspanya’ya girmesi için bir engel kalmadı. Ve Guernica’nın
acılarını simgeleyen El Guernica, Picasso’nun doğumunun 100. yılı
kutlanırken, 25 Ekim 1981′de Madrid’ e ayak bastı.